Сдам Сам

ПОЛЕЗНОЕ


КАТЕГОРИИ







Task 5. Make up 15 questions to the text.





Task 6. Make a list of new words and expressions on the given text.

Task 7. Read all the passages again and make up a brief summary using the sentences you’ve chosen. Use also the introductory patterns given below:


the first passage deals with...,

it has been claimed by the documents that

it has been revealed by...,

as it has been shown by...,

it has been argued that...,

it is quite obvious that...,

I can’t accept that point, etc.


Task 8. Give English equivalents to:

послеобязательное образование, доступ к высшему образованию, появление новых учебных заведений, разработка учебного плана, система высшего образования, бинарная система высшего образования, колледжи высшего образования, образование взрослых, непрерывное образование, выпускники высших учебных заведений, педагогические колледжи, абитуриент университета, расширение системы высшего образования.

 

Task 9. Render into English.

Резко уменьшилось количество детей простых рабочих, получивших какую - либо квалификацию после 16 лет, по сравнению с 1977 г. В промежутке с 1970-1980 гг. Количество детей оставшихся в школе в возрасте 18 увеличилось от 7 до 14 % во Франции, и в Западной Германии с 20 до 25 % соответственно. Дело в том, что сейчас в программах школ большое внимание уделяется науке и технологии, административному и деловому обучению.

 

Контрольная работа № 1

для студентов V курса заочного отделения.

(практика устной и письменной речи)

Составители: Поспелова Н.В.

 

 

Федеральное агентство по образованию

Елабужский государственный педагогический университет

Факультет иностранных языков

Контрольная работа № 2

для студентов V курса заочного отделения.

(практика устной и письменной речи)

Елабуга, 2006

Control Work N 2.

Communication.

Read and translate the following text about public speaking, add a few more helpful hints if you know any.

1. Aim of communication must be clear. If you don’t know where you are going, any road will lead there - so says an old saying. But in a world where there are many enticing side-paths – both to speaker and listener, to writer and reader – we must be sure just what message we are taking to what people. What responses do we want? The kind of message transported makes a difference. There are message of information, of persuasion, of suggested action and these are often combined.

2. There should be a clear picture of audience. Many communicators ignore the background and educational level of prospective members of the audience. People are not a mass.

3. Communication should not be too long. Brevity is not only the soul of wit, it is also the essence of good communication. While practising, time your speech!

4. Reinforce the message. Every message that is read, listened to, or viewed has some value. But it is the reinforced message that will be remembered and acted upon. A key idea must be repeated in varied setting, be exhibited from varied points of view, with different instruments of communication. The old message in a new setting prevents boredom.

5. Since you must hold the attention of your listeners, it is also important that your speech be well organized, so that the listeners can follow the ideas very easily. After an interest-provoking introduction, the speaker may even give a short outline of his speech.

6. In speaking, as in writing an essay or composition, the most important requirement for success is to have something interesting that you want to say.

7. For most people the best method is to speak from a clear outline, that contains key-words to keep the flow steady, but leaves the actual words of each sentence up to the speaker to form as he or she proceeds, guided by the outline.

8. It is very important to look at different people in the audience as you speak.

9. Some people use a formal style of speech, others prefer a more casual one. If you’re formal, don’t be stiff, if you ‘re casual, don’t slouch or wander.

10. Obviously, to succeed, a speaker must be easy to hear – be audible. Be sure to speak to the back row.

11. If you come to end of the point and need to refer briefly to your notes, simply do it. You don’t have to say “uh”.

 

Learn the following conversational formulas and phrases which are common at conferences and public meetings.

¨ The meeting is declared open - разрешите считать собрание открытым.

¨ The floor is open for nominations - прошу выдвигать кандидатуры.

¨ We are to elect the chair/the president and the secretary of the meeting - мы должны выбрать председателя и секретаря собрания.

¨ I move (make a motion) (that) nominations (should) be closed - предлагаю прекратить выдвижение кандидатур.

¨ I second the motion - поддерживаю предложение.

¨ The floor is open for discussion - начинаем прения.

¨ Conduct the meeting, please - пожалуйста, ведите собрание.

¨ N. will keep the minutes - Н. будет вести протокол.

¨ The following items are on the agenda; Item One... Item Two... - на повестке дня следующие вопросы: 1.... 2....

¨ The agenda is carried (adopted, passed) - повестка дня принята.

¨ The floor is given to N. for the report - слово для доклада предоставляется Н.

¨ There is a motion to fix the time limit at 10 minutes - есть предложение установить регламент 10 минут.

¨ Submit questions in writing, please - вопросы прошу подавать в письменном виде.

¨ Who asks the floor? - Кто просит слова.

¨ May I speak on the point in question? - разрешите выступить (высказаться) по данному вопросу.

¨ May I take the floor? - прошу слова.

¨ N. has the floor - слово предоставляется Н.

¨ The motion is carried (adopted) - предложение принято.

¨ The motion is voted down (overruled) - предложение отклонено.

¨ Let’s attend to the other items of the agenda - есть предложение перейти к другим пунктам повестки.

¨ I move that the discussion should be stopped owing to the late hour - я предлагаю прекратить прения в связи с недостатком времени.

¨ Hear! Hear! - Правильно! Правильно!

¨ I’m putting the matter to the vote - ставлю вопрос на голосование.

¨ Shall we draw up a resolution on the points discussed? - будем ли мы принимать резолюцию по обсуждаемым вопросам?

¨ The resolution is passed unanimously (by an overwhelming majority) - резолюция принята единогласно (подавляющим большинством голосов).

¨ The majority has it - принято большинством голосов.

¨ Who’s in favour of (against) it? - кто за (против)?

¨ Who’s abstained (from voting)? - кто воздержался (от голосования)?

¨ The agenda is complete - повестка дня исчерпана.

¨ I declare the meeting closed - объявляю собрание закрытым.

¨ Would you care to comment on that? - не хотите ли высказаться по этому поводу?

¨ Aren’t you losing sight of some facts? - не упускаете ли вы из виду некоторые факты?

¨ I’m afraid I’ve put it clumsily. - кажется, я неудачно выразился.

¨ Is that a question or a speech? - Это вопрос или выступление?

¨ It’s hard to put it into words - это очень трудно сформулировать.

¨ He’s put it very well - он очень хорошо сказал.

¨ Any questions? - Есть вопросы?

¨ Let me be the judge of that - разрешите мне судить об этом.

¨ It’s your information - это для вашего сведения.

¨ Let it be challenge to you - подумайте над этим (вопросом).

¨ Do I make myself clear - моя мысль ясна?

¨ Would you mind explaining? - объясните, пожалуйста.

¨ Let’s go forward, shall we? - давайте дальше.

¨ Keep to the point - не отклоняйтесь.







ЧТО И КАК ПИСАЛИ О МОДЕ В ЖУРНАЛАХ НАЧАЛА XX ВЕКА Первый номер журнала «Аполлон» за 1909 г. начинался, по сути, с программного заявления редакции журнала...

Система охраняемых территорий в США Изучение особо охраняемых природных территорий(ООПТ) США представляет особый интерес по многим причинам...

Что делать, если нет взаимности? А теперь спустимся с небес на землю. Приземлились? Продолжаем разговор...

ЧТО ПРОИСХОДИТ, КОГДА МЫ ССОРИМСЯ Не понимая различий, существующих между мужчинами и женщинами, очень легко довести дело до ссоры...





Не нашли то, что искали? Воспользуйтесь поиском гугл на сайте:


©2015- 2024 zdamsam.ru Размещенные материалы защищены законодательством РФ.