Сдам Сам

ПОЛЕЗНОЕ


КАТЕГОРИИ







Learn the grammar: Complex Subject





 

Complex Subject употребляется в случае неопределенно-личных предложений – говорят, известно, считают. В английском языке в этом случае мы можем сказать: It is said that he is a good doctor или He is said to be a good doctor (подлежащее +пассивная конструкция+ инфинитив).

 

Формы инфинитива:

  Active Passive
Simple to ask to be asked
Continuous to be asking to be being asked
Perfect to have asked to have been asked

 

Конструкция Complex Subject употребляется в следующих случаях:

c глаголами восприятия и чувств: to be seen (видели), to be heard (слышали), to be noticed (заметили), to be felt (чувствоваться).

  • Fred was seen to run quickly.
  • Somebody was heard to be going downstairs.

c глаголами, передающими значение умственной деятельности: to be considered (полагают), to be thought (считают), to be expected (ожидают), to be known (знают).

  • Heather was known to be young girl with too much money.
  • The people of ancient civilizations are known to have created maps.

c глаголами принуждения или разрешения: to be made (заставили), to be forced (заставили), to be allowed (позволили), to be permitted (разрешили), to be let (позволили).

  • The children were made to eat porridge.
  • They were allowed to leave the meeting.

c глаголами в значении сообщения: to be said (говорят), to be reported (сообщается), to be informed (информируют), to be known (известно), to be stated (утверждается).

  • He is said to have been to all countries in Europe.
  • The flight was announced to be delaying.

c модальными конструкциями типа to be likely (должно быть, скорее всего), to be unlikely (вряд ли), to be certain (точно), to be sure (обязательно).

  • We are likely to return on Monday.
  • They are unlikely to prove your idea.

Translate the articles using Complex Subject:

1. Сообщается, что 19 марта 2007 года из-за взрыва метана на шахте «Ульяновская» в Кемеровской области погибли 110 человек. Вслед за первым взрывом через 5-7 секунд последовало ещё четыре взрыва, что вызвало обширные обвалы в выработках сразу в нескольких местах. Установлено, что погибли главный инженер и почти всё руководство шахты. Эта авария признана как крупнейшая в российской угледобыче за последние 75 лет.

 

2. 17 августа 2009 года произошла техногенная катастрофа на Саяно-Шушенской ГЭС, расположенной на реке Енисей. Известно, что это случилось во время ремонта одного из гидроагрегатов ГЭС. В результате аварии были разрушены 3-й и 4-й водоводы, произошло разрушение стены и подтопление машинного зала. 9 из 10 гидротурбин полностью вышли из строя, ГЭС была остановлена. Из-за аварии было нарушено энергоснабжение сибирских регионов, в том числе ограничена подача электричества в Томске, отключения коснулись нескольких сибирских алюминиевых заводов. Выявлено, что в результате катастрофы погибли 75 человек, еще 13 было ранено. Ущерб от аварии на Саяно-Шушенской ГЭС превысил 7.3 миллиарда рублей, включая ущерб экологии.

 

3. 11 марта 2011 года на северо-востоке Японии на АЭС «Фукусима-1» после сильнейшего землетрясения произошла крупнейшая за последние 25 лет после катастрофы на Чернобыльской АЭС авария. Установлено, что вслед за подземными толчками магнитудой 9,0 на побережье пришла огромная волна цунами, которая повредила 4 из 6 реакторов атомной станции и вывела из строя систему охлаждения, что привело к серии взрывов водорода, расплавлению активной зоны. Известно, что общий объем выбросов йода-131 и цезия-137 после аварии на АЭС «Фукусима-1» составил 900 000 терабеккрелей, что не превышает и 20% от выбросов после Чернобыльской аварии в 1986 году, который составил тогда 5.2 млн терабеккерелей. Сообщается, что суммарный ущерб от аварии на АЭС «Фукусима-1» эксперты оценили в 74 млрд долларов. Считается, что полная ликвидация аварии, в том числе демонтаж реакторов, займет около 40 лет.

UNIT 4

FIRE SAFETY

Words to know:

  combustion supporter of combustion   горение вещество, поддерживающее горение
combustible/flammable горючий
development развитие
fuel горючее, топливо
to evolve to give off выделять
to burn гореть
to ignite зажигать, воспламеняться
ignition source of ignition зажигание, воспламенение источник зажигания
spread to spread распространение распространяться
sufficient достаточный
rate скорость
rise to rise повышение, подъем возрастать, повышаться
to raise поднимать, повышать
to smolder тлеть
incipient начальный
flame to burst into flames пламя вспыхнуть
smoke дым
flashover полный охват помещения огнем, искровой разряд
to remove удалять
chain chain reaction цепь цепная реакция
vigorous сильный, бурный, энергичный
to extinguish fire extinguishing method тушить метод тушения огня
to cool off охлаждать

Read and translate the Text A:

FIRE TRIANGLE

 

The ancient Greeks believed that fire was one the four basic elements that composed all things in the universe. In the mythology of virtually every culture fire is a sacred substance that gives life or power. Fire is not, in fact, a substance. When you gaze at the leaping flames of a campfire, you are observing not an object, but a process – a chemical reaction. It is the same chemical reaction that occurs when a cut apple left on the counter turns brown, or when silver tarnishes or when an iron nail rusts. That process is oxidation: combining oxygen with another substance. The defining difference between a fire and your half – eaten apple is speed: fire is an oxidation process that happens very fast, so that light, heat and sound are released – often enough force and majesty to justify ancients’ reverence.

At the beginning the fire has no source of heat except the heat of ignition. The small number of oxidation reactions that occur at this point do not contribute much to the development of a fire. Therefore, this stage is called smoldering or the incipient stage; it gives off smoke but very little heat. Then the fire breaks into the open flame. Now there is a sufficient amount of heat to 6 accelerate the combustion process and the chain reaction begins. This period is often called the open flame production phase. When the fire breaks into open flame the process changes. The fire will begin to spread and the temperature in the area will rise rapidly. As the ignition temperature of almost all ordinary carbonaceous materials is between 40 and 1400 degrees Fahrenheit we may assume that the fire will be generating enough heat to involve all the fuels unless some extinguishing agent interferes. This period is called the critical period or flashover stage. So there are three stages in the development of a fire.

After a fire goes to a flashover stage fire control is a combination of methods to remove the heat and products of combustion, to channel the direction of spread to the smallest possible area of involvement, and to cool off the atmosphere or fuel so that combustion ceases. This requires keen insight into the combustion process.

Fire or combustion may be defined as a rapid chemical reaction between substances in which heat and light are evolved. It is usual to speak of one of the substances as the combustible and other as the supporter of combustion. In all ordinary fires the supporter of combustion is the oxygen of the atmosphere. In some limited circumstances other gases, e.g. chlorine, may support combustion.

The fire triangle identifies the three needed components of fire: fuel, heat and oxygen. Fuel is something which is capable of combining vigorously with oxygen, or in other words, will burn. Combustion will be fiercer as the more oxygen is supplied. Most materials require the application of heat in one form or another to bring them to the temperature at which they will combine with the oxygen so vigorously that they will ignite (ignition temperature) although some substances, e.g. phosphorous react so at ordinary temperature. All three components must be present to have a fire.

It is not necessary usually to heat all the fuel to its ignition temperature, because as one part of it ignites, the heat of the reaction is sufficient to raise the temperature of the adjoining parts so that they also ignite, and so on until the reaction has spread through the whole fuel.

Fire will burn until one or more of the components are removed. Traditional fire extinguishing methods involve removing the fuel, heat or oxygen. In more recent years a fourth component – the chain reaction has been added to explain fire. Once a fire has started, the resulting chain reaction sustains the fire and allows it to continue until or unless at least one of the elements of the fire is removed. In other words, the chain reaction provides the heat necessary to maintain the fire. The addition of this forth component forms what is called the “fire tetrahedron”.

 

Find in the text English equivalents for the following Russian word combinations:

основной элемент, смотреть пристально на что-либо, наблюдать что-либо, химическая реакция, тускнеть (лишаться блеска), окисление, соединение кислорода с другим веществом, способствовать распространению огня, тление, выделять дым, достаточное количество тепла, увеличивать скорость процесса горения, открытое пламя, углистый (содержащий углерод), охватить весь горючий материал, огнетушащее средство, удалить горючий материал и продукты горения, направить путь распространения, зона охвата пламенем, горение прекращается, ясно понимать, пожарный треугольник, необходимые компоненты, интенсивно реагировать, температура горения, методы тушения пожара, цепная реакция, поддерживать огонь.

Answer the following questions:

 

1. What is oxidation? Can you give examples of this process?

2. How many stages are there in the development of a fire?

3. What is the first stage of fire development?

4. What are the sources of heat?

5. What is the second stage of fire development?

6. How will the temperature rise when the fire breaks into open flame?

7. What is the third stage of fire development?

 

Make your own questions about:

combustion, the process of combustion, the usual supporter of combustion, combustible substances, extinguishing a fire, fire tetrahedron etc.

 

Substitute the underlined words with the synonyms from the text:

 

1. The fire has immediately covered adjoining buildings.

2. In the process of burning heat and light are released.

3. Flammable liquids should be stored away from any source of ignition.

4. A flashover takes place when enough air is available.

5. During the starting stage the fire produces water vapor, carbon dioxide and other gases.

6. If any of three factors necessary for combustion is eliminated the combustion will stop.

7. Few substances oxidize strongly even at room temperatures.

8. The speed of burning is the second factor determining the flammability of the material.

9. The temperature of the woodwork in the room was raised to its ignition point.

10. Wood bursts into flames spontaneously at temperatures higher than 520 F.

Complete the table using a dictionary:

VERBS PARTICIPLES I, II NOUNS ADJECTIVES
COMBUST DEFINE DEVELOP EVOLVE EXTINGUISH IGNITE OBSERVE REMOVE PROVIDE SUPPORT      

Match the words to the definitions:

1) fuel A) the burning gas of a fire appearing as a tongue of light
2) flame B) the physical matter of which a thing consists
3) fire C) a chemical element
4) oxygen D) the grey, white or black gas that is produced when something is burning
5) fire extinguisher E) a metal container with water or chemical element inside for putting out small fires
6) chain reaction F) any material that produces heat or power when it is burnt
7) smoke G) a chemical chain that forms products which themselves cause more changes and new products
8) substance H) able to begin burning easily
9) stage I) a period or level in a process of development
10) combustible j) the flames, light and heat, often smoke that are produced when something burns

Insert prepositions where necessary:

1. Fire is one __ the four classical elements __ ancient Greek philosophy and science that was commonly associated __ the qualities __ energy, assertiveness, and passion.

2. A fire __ any time and __ any location, requires three basic elements: combustible fuel, oxygen to combine __ the fuel __ combustion and the source __ ignition.

3. Fire is used __ nearly every human being __ earth __ a controlled setting every day.

4. Substances decompose __ the influence __ heat __ different temperatures.

5. The rate __ combustion depends __ the character __ materials involved __ the process.

6. When there is sufficient air __ the room it can burst __ flames if any source __ ignition is present there.

7. If you remove any component __ the fire triangle it will lead __ the collapse __ and the combustion will cease.

8. There are a lot __ factors which influence __ the behavior __ a fire.

9. Fire safety refers __ precautions that are taken to prevent or reduce the likelihood __ a fire that may result __ death, injury, or property damage.

10. A backdraft is an explosive event __ a fire resulting __ rapid re-introduction __ oxygen __ combustion, __ example, the breaking __ a window or opening __ a door __ an enclosed space. Backdrafts present a serious threat __ firefighters, even those __ a high level __ experience.

Complete the newspaper story about a fire. Put the verbs in the correct form:

 

Two people ___ (die) in a fire in Ellis Street, Oldport yesterday morning. They ___ (be) Herbert and Molly Paynter, a couple in their seventies. The fire __ (start) at 3.20 a.m. when the Paynters __ (sleep). A neighbor, Mr Aziz, __ (see) the flame and __ (call) the fire brigade. He also __ (try) to get into the house and rescue his neighbours, but the heat __ (be) too great. The fire brigade __ (arrive) in five minutes. Ten firefighters __ (fight) the fire for thirty minutes and finally ___ (bring) it under control. Two firefighters __ (enter) the burning building but __ (find) the couple dead.

Translate the following sentences into English:

1. Древние люди верили, что огонь – э т о священная субстанция, которая придает силы.

2. На самом деле огонь – это химическая реакция, при которой могут выделяться свет, тепло и дым.

3. Существуют три стадии развития пожара: начальная стадия (или тление), стадия открытого пламени и полный охват помещения огнем.

4. Для того чтобы предотвратить пожар, необходимо хорошо понимать процесс горения.

5. Стадия полного охвата помещения пламенем наступает, когда воспламеняются все предметы в этом помещении.

6. Основными элементами пожарного треугольника являются тепло, горючее вещество и вещество, способствующее горению.

7. В обычных условиях веществом, поддерживающим горение, является кислород, также им могут быть и другие газы, например, хлор или бром.

8. Цепная реакция не дает горению прекратиться до тех пор, пока, по крайней мере, один из элементов пожарного треугольника не будет исключен.

9. Традиционные методы пожаротушения состоят в исключении одного из элементов пожарного треугольника.

10. Цепная реакция является четвертым фактором, необходимым для возникновения пожара, таким образом, мы можем говорить о пожарном четырехугольнике.







ЧТО ПРОИСХОДИТ ВО ВЗРОСЛОЙ ЖИЗНИ? Если вы все еще «неправильно» связаны с матерью, вы избегаете отделения и независимого взрослого существования...

ЧТО ТАКОЕ УВЕРЕННОЕ ПОВЕДЕНИЕ В МЕЖЛИЧНОСТНЫХ ОТНОШЕНИЯХ? Исторически существует три основных модели различий, существующих между...

Что вызывает тренды на фондовых и товарных рынках Объяснение теории грузового поезда Первые 17 лет моих рыночных исследований сводились к попыткам вычис­лить, когда этот...

Конфликты в семейной жизни. Как это изменить? Редкий брак и взаимоотношения существуют без конфликтов и напряженности. Через это проходят все...





Не нашли то, что искали? Воспользуйтесь поиском гугл на сайте:


©2015- 2024 zdamsam.ru Размещенные материалы защищены законодательством РФ.