Сдам Сам

ПОЛЕЗНОЕ


КАТЕГОРИИ







МОНАХИНЯ - ХУДОЖНИЦА ИЗ ТУРЪИ





(С т р а н и ц ы п р о ш л о г о)

 

В 70-е годы Туръю посетил историк-фольклорист из Сыктывкара - с целью сбора материала о монахине Кылтовского монастыря (тогда бывшего) Сухаревой Александре Петровне, уроженке Туръи, в последние годы жившей на родине.

Фольклорист нашел ее фотокарточку в монашеской одежде, также кисточки, краски, небольшие зарисовки, предметы для рукоделия.

Он обратился к нам, близким родственникам, и наша мать, Александра Дмитриевна Сухарева, показала старую дощечку, где был нарисован лик Божьей матери.

Александра Дмитриевна рассказала, что эту картину - икону ей давно подарила монахиня Александра Петровна, которая сама ее нарисовала.

Фольклорист утверждал, что, как выясняется, А.П. Сухарева - первая коми женщина - художница. Нашел он ее работы на бытовые темы в Серегове у бывших подруг - монахинь. Мы были рады - будет еще одно славное имя из Туръи.

 

Р одилась Александра Петровна в бедной крестьянской семье, звали ее с детства Кош Саш.

Это прозвище досталось ей от прадеда - героя народной туръинской сказки “Туръяса солдат”. Эту сказку изучают в коми школах, она переведена на русский язык. Прадед Иван ушел в солдатчину на 25 лет молодым парнем, а вернулся “С длинной бородой”, как поется в родовой песне.

 

Вернулся, позабыв родную речь, и все время отзывался родным со словами “Как кош” (“как хочешь”). Так и прилипло к нему и всему его роду прозвище “Кош”.

Росла Александра скромной, стеснительной девочкой. Как все крестьянские дети, умела все делать - ткать, прясть, косить, жать, за скотом ухаживать. Ничем не отличалась от своих сверстниц, только не любила шумные игры и хороводы. Мечтала учиться, читать книги, познавать мир.

Сверстницы рассказывали, что во время праздников часто стояла в стороне и на вопрос: “Почему не в хороводе?”, 15 - летняя девочка отвечала, что мечтает уйти в монастырь - там учат девочек. Дома же девочек не учили, надо было работать, семье помогать. Редко кто из девочек ходил в школу, да и то в зимний период.

Начала мечтать Саша о Кылтовском монастыре. Родители не пускали, говорили, что там очень тяжело будет жить, без семьи, без родни.

Упорно стояла она на своем и родители благословили. И ушла она туда пешком, со знакомыми.

Вот и монастырь! Приняли девочку, приютили, накормили, а потом определили помощницей скотницам. Удивлялись скотницы: с каким желанием, сноровкой работает девочка.

Прошло лето, полевые работы окончены, и девочки в монастыре сели за парты, начали учиться. С какой радостью Саша взялась за учебу, с каким трепетом доставала тетрадь и карандаш, знакомилась с азбукой. Усердно училась. По воспоминаниям самой Александры Петровны, много ночей проводила она за книжкой, много молитв и церковных стихов выучила наизусть, благо, память ее оказалась цепкой.

Учили их кроме общих и церковных предметов пению и музыке. Оказалось, у нее сильный красивый голос и очень тонкий слух. Петь стала в клиросе. Уже после ее смерти убирали женщины квартиру и нашли в чулане большую кипу истлевших листов с нотной грамотой. Бросили в печку, думали, что старый ненужный хлам.

А кроме голоса и слуха у Саши стал проявляться дар художника. Она рисовала все, что видела: цветы, деревья, уголки природы.

... Есть в нашем школьном музее с. Туръи ее работы - открытка, картинка для коробки, инструменты для рукоделия (для плетения соломенной шляпы), деревянная ложка. У меня на руках хранится ее работа на холсте “Ангел и голубь”.

Настоятельница Кылтовского монастыря решила направить молодую монахиню учиться в знаменитую Киево-Печерскую лавру. Училась там Александра два года и вернулась в монастырь настоящим иконописцем - художником. Доверили - таки монахине писать иконы! А ведь это всегда было почетным правом только мужчин - художников.

... Мы собирали материал для музея о жизни монахини - художницы из Туръи и встречались с ее родственницей - Евдокией Павловной Щербаковой, автором “Плача по убиенному сыну”, местной сказительницей. Она рассказала о ее детстве, юности, а затем один интересный эпизод из жизни Александры Петровны.

“В тот год у нас не было семенного зерна из-за плохого урожая. и родители отправили меня вместе с другими односельчанами в монастырь за зерном. На трех подводах собрались мы в последний санный путь. Приехали в монастырь поздно вечером, там хорошо нас встретили, накормили, спать уложили, лошадей в стойла поставили.

Утром дали зерно. Перед отправкой я решила повидаться с Кош Сашей, ведь много лет не виделись, может, родным поклон пошлет.

Одна монахиня повела к ней в келью. Очень чисто, аккуратно. Сама она сидела за столом и рисовала. Встретила меня, обняла, поцеловались, потом накормила. Когда прощались, я спросила у монахини, которая приносила нам еду, мол, что это Саша не может сама сходить за завтраком? Она ответила, что матушка Александра очень почетный человек, она рисует иконы. Так мы в Туръе узнали о Кош Саше, ее видном месте в монастыре...”

В 40-е годы в Республиканском музее еще висела картина “Кылтовский монастырь”. Говорили, что ее написала одна монахиня. Подписывалась она - А. С. (Александра Сухарева).

 

В 80-е годы в Туръинской средней школе зачинался школьный музей, и мы начали собирать материал о наших славных земляках, в том числе и о А. П. Сухаревой. Одна студентка ходила в Республиканский музей и хотела переснять ее картину. Но в музее ответили, что уже все в запасниках. Так и заглохли наши поиски...

... Кылтовский монастырь в 20-х годах закрыли, все жители оттуда разбрелись. кто куда. Вернулась в Туръю и художница - иконописец Александра Сухарева. Завела себе старенький домик под горой и начала жить на свои заработки - тайно крестила младенцев у родственников, отпевала усопших, гостевала у родни и знакомых. Все ее очень любили.

Скончалась в глубокой старости, похоронена по ее просьбе рядом с двоюродным братом Степаном, в надежде, что и ее будут вместе с ним вспоминать.

И мы помним. Пусть и другие наши земляки узнают об А. П. Сухаревой, помянут ее.

 

 

* * *

 

РОЖДЕСТВО НА ТАЕЖНОЙ РЕЧКЕ*

(Б ы л ь)

 

Э то было еще до войны. Дружили два молодых охотника - Егор Жиганов из деревни Жигановка и Питирим Кызъюров из деревни Керос. Вместе промышляли в лесах пушного зверя, рыбачили, были удачливы, находчивы. И собаки у них считались лучшими в округе, настоящие северные лайки, умные и смелые.

... Кончились все осенние полевые работы, стали собираться друзья-охотники на промысел - долгий, аж до весенней воды. Посоветовались с отцами, бывалыми охотниками, и решили белковать на Курс-ю, правом притоке Выми, что в 217- ти километрах выше Туръи. Отцы пообещали к Рождеству приехать на лошадях с санями за пушниной, заодно завезти кое-какие продукты.

И вот наступил день прощания. Провожали охотников их молодые жены, родные. Лодка отчалила, а они долго еще стояли на берегу, махали руками, желая удачи. Поднимались на шестах. Остались позади вымские деревни, пороги, приближалась Ворыква. Потом еще километров двадцать выше и вот уже устье реки Курс-ю. Ночевали под елкой, а на следующий день начали строить избушку, чуть выше устья, очень хорошее место нашли здесь на пригорке. Избушку поставили быстро, заселились.

Скоро и речка покрылась льдом, можно было охотиться по обоим берегам. Сезон выдался для промысла очень благоприятный - полно в лесу глухарей, рябчиков, множество белок. Охота поглощала все время, дни летели быстро. Уже и до Рождества недолго осталось.

 

Охотники с нетерпением ждали приезда отцов, соскучились по дому, родне. И вот с рассветом предрождественского дня показались вдали, на берегу речки, две подводы. Быстро приблизились и уже с двадцати шагов с удивлением увидели охотники, что едут к ним не родители, а жены!

Вот это был праздник! Радостные восклицания, вопросы, веселая суета... Быстро распрягли лошадей, устроили их на постой, занесли в избу привезенные продукты и вещи, принялись готовить праздничный обед.

Женщины, хлопоча, рассказывали о долгом и трудном пути: пять дней и ночей добирались, без отдыха, останавливались лишь для кормежки лошадей. Сами грызли одни сухари и колобки. Ехали, в основном, по реке, по льду, только иногда по берегу, минуя полыньи.

... Вот и стол готов, таежный, щедрый. Суп из дичи, печеные и жареные рябчики, вареный налим, соленая икра. К таежным блюдам - шаньги, пироги, рыбники и, конечно, привозные праздничные дары - два туеска сура и две бутылки русской водки. Заслужили мужья, добычливые охотники. кормильцы!

... Два дня и две ночи гостили жены у своих мужей, на третий собрались в обратный путь. Каждый охотник отправил домой по 4 мешка пушнины и целый матрац с морожеными глухарями. Простились сердечно и остались в лесу - до весенней воды...

 

 

* * *

 

ХОЖДЕНИЕ ПО МУКАМ*

 

(Из истории исчезнувшей деревни).

 

В краеведческом музее села Туръя был организован необычный вечер - выпускники школы встречались с жителями исчезнувшей деревни Керос.

 

Д еревня эта стояла когда-то на высоком берегу речки Пожег, притока Выми, в 5 км от Туръи. Основана она была в прошлом веке братьями Пироговыми и Сапожниковыми. Позже, уже в начале нашего столетия, поселились здесь Бабиновы, Кучменевы, Рубчаковы, Лыюровы.

Деревня была маленькая, не более 15 дворов. Занимались традиционным крестьянским промыслом, сеяли и убирали, охотничали, рыбачили. Жилось трудно, у некоторых не было даже лошади, первой помощницы крестьянина.

Деревня входила в Туръинскую волость (потом сельсовет) и разделила вместе со своей страной ее судьбу. На первой мировой и гражданской погибли трое мужиков, с Великой Отечественной не вернулись домой одиннадцать солдат... В 1961 году деревню покинула последняя семья Кучменевых. И ее не стало на карте района...

Все эти сведения собрали школьники - краеведы, которые нашли и опросили старожилов исчезнувшей деревни, их родных. Итогом их работы стал альбом “Исчезнувшая деревня Керос”. А на вечере, с которого я начала свой рассказ, всплыла одна давняя, почти легендарная история переселения семей из Кероса в чужие края. И из возвращения. Рассказали о ней же опять же наши ветераны и старожилы, потомки первых керосских крестьян. Дело было так.

... 1916 - 18 годы выдались голодными, неурожайными, людям жилось очень тяжко. И в это время пополз по деревне слух о “земном рае”, где-то в районе Котласа. Рассказал о нем пришедший на какой-то праздник в деревню житель Кыдздина Иоль Жилин.

“... Где-то там течет речка Луния с богатыми сенокосами по берегам. Есть горелый лес, если убрать пни, можно распахать и потом сеять. В реке рыбы полно, в лесах дичи, грибов и ягод...”.

Словом, возбудил рассказчик керосских крестьян. Задумались Пироговы, четыре брата (у всех многодетные семьи): не попробовать ли попытать счастья в тех богатых местах? И двое из братьев решились проститься с Керосом. (Забегая далеко вперед, скажу, что из их детей были хорошо известны впоследствии Андрей Васильевич Пирогов, председатель Туръинского сельсовета и партийный работник и Михаил Васильевич, летчик, погибший над Берлином в 45-м. Погибли на войне и два сына Ивана Пирогова, а дочь его, 1911 года рождения, Пелагея Ивановна, жива).

... Итак, братья решились на далекое путешествие. Соорудили два плота, разместили на них свой скарб, устроили шалаши для детей и взрослых, завели на плоты скот (лошадь, двух коров, овец), взяли для них сена и - в путь. Иван даже до отъезда дом свой продал, Кучменеву Василию.

... В устье Пожега сильный ветер не давал плотам выйти в Вымь, пришлось до ночи ждать. Женщины плакали и говорили, что это их “Пожег не отпускает на чужбину”. К ночи ветер утих и плоты вышли в Вымь. Вот и Туръя на правом берегу, с ее красивой церковью. Встали на колени, попрощались с ней, попросили благословения на дорогу в новое место.

... Онежье, Куавицы, Луги, Отлы, Шошка, плоты плыли все дальше вниэ. Наконец подошли к устью Выми и поплыли по Вычегде - простор какой! И везде села, деревни по берегам, везде люди живут. Как-то спокойнее стало на душе. Было это ранней весной, путешественники торопились, нужно было успеть посеять на новом месте.

 

За Яренском остановились в деревне Большой Мыс. Добрые люди приютили, успокоились.

По рассказу Пелагеи Ивановны Пироговой (ей сейчас уже 86 лет!), на следующий день мужчины пошли выбирать место для поселения, а женщины остались на постое с детьми. Они так и прожили постояльцами до осени, потом перебрались уже в свое жилье, подготовленное мужьями. А пятилетнюю Пелагею оставили до зимы у хозяев, больно уж мала была. Однако и ей нашлось занятие, ходила, просила милостыню. Люди всегда что-то давали маленькой девочке. А уж зимой приехал верхом отец, сунул дочку в малицу и увез на новое место. Там стояли две избушки, маленькие, с земляным полом, с одним окном. Дым из печки шел в избу...

Ранней весной жена Василия Анна ушла в Керос, чтобы уговорить других переселиться у ним на новое место. Все так расписала, что еще четыре семьи стали собираться в дорогу. И отправились шестеро взрослых, 11 детей, скот, собаки и даже кошки. Опять на плотах. Добрались. Но до первопоселенцев пришлось еще 40 верст идти лесными тропами, через болота. Несли на себе детей, грузы. Все выдержали, дошли.

Видят, стоят на высоком берегу реки две избушки рядышком, между ними ручей небольшой. Первопроходцы всех приютили - в тесноте, да не в обиде. А уже весна в разгаре.

Убирали в горельниках пни, стали сеять ячмень, сажать картошку. Из крупного рогатого скота было 6 коров, да 3 лошади. Подоспел сенокос и очень удачно, много сена заготовили. Нашли в лесу заброшенную охотничью избушку, перевезли к первым двум, стало чуть просторнее жить. Но все равно трудно.

... Зима была очень тяжелой: мерзли, голодали, болели. Чужбина есть чужбина. К весне грянула беда: тяжко заболел лихорадкой Иван Петрович, первопроходец. И уже не выжил. Перед смертью наказал жене и детям непременно возвращаться в родные края, дома и воздух роднее...

Пришла беда - отворяй ворота - у вдовы Евдокии медведь выдрал корову - кормилицу. Тут уже все в один голос заговорили о возвращении. Кроме Василия Петровича, он пока решил остаться. А его жена, беременная и с детьми, решила возвращаться вместе со всеми. Торопились к весенним работам вернуться в Керос. Путь назад был тяжелый, пешком пробирались. Ночевали в деревнях у добрых людей, в ночлеге и хлебе им никто не отказывал.

И вот с неимоверными трудностями добрались до Выми. Родная Вымь! Самая быстрая, самая чистая, самая рыбная... Женщины встали на колени и целовали землю, молились.

Так и вернулись в Керос. Остались на чужбине Иван и Василий. Василий там и умер, похоронили рядом с избушкой. Жена его, Анна, умерла при родах...

Вот такая была история с переселением. Нет, что ни говори, а дома все лучше. И небо голубее, и воздух чище, и река Пожег шире...

 

 

* * *

Содзмöс ты дорын.

Содзм ö с тызэв ыджыд. Чериа ты В ö рыква бокын. В ö рыкваЕмвал ö н вож.

öТИ СИКТЫН туисны-быдмисны кык зонка, суседъяс — Иван да Митрöпан. Налöн керкаясныс сулалiсны орччöн Кырулын, гöра бокын. Емва юыс визувтiс зэв матi керка дортi, а ытва дырйи кайлö ваыс кильчö дорöдз. Быдмисны зонкаяс, öтлаын ворсicны, вöрö тшакла котралiсны, вуграсисны. Быдмисны-сöвмисны, верстьö зонъясöн лоисны, и Минрöпан гусьöн вежгыны кутic Иванлы — мыжанас лои Анна, зэв стань да статя ныв, тожö Кырулысь. Иван томсянь вöралic да уралiс, ошкöс нин удитiс чергöдны, а Митрöпан отсасис батьыслы мельнича вылын. Артелькöд ветльвлic: жö чери кыйны тyлысын да арын, но вöравны сiйöс ёнасö эз кыскы.

Иван ыджыд тушаа, мича том морт. Йöзыс тай шуöны — багатыр кодь пö морт лоö. Митрöпан латшкöс, паськыд пельпомъяса, пач гыр-нич ыджда шабыр-кулакъяса, кузьмöс юра, ёнджыка кö видзöдан, ка-зялан, мый кокъясыс сылöн дженьыдкодьöсь. Нöшта казялан: некор Митрöпан сёрнитiгöн оз весыкыда видзöд тэныд ичöт сьöд синъяснас. Митрöпан öтка мельник пи. Иван гöлиник мамыслöн öтка пи жö: батьсö том дырйиыс на ош чашкöдлöма.

Анна, кöнешнö, гусьöн радейтiс Иванöс, а сэсся смелмöдчис да гозмöдысь сёрнитлывлiс зоикöд, и Иван ыстiс корасьысьясöс. Ладмöдчисны Анналöн да Иванлöн мамъяс да вежань-вежайяс. Кикутiсны, пызан сайö пуксялiсны, кыдзи друг выль корасьысъяс локтiсны - «косöдны». Тайö вöлiны Митрöпанлöн рöдвуж. Эз кос Анна.

Сэсся венеч улын сулалiсны Иван да Анна, гажа пир вöлi. Митрö­пан ёна скöралiс ас кежас, но сэсся тшöтш лои гöтрасьны. Гöтрасьтöдзыс Минрöпанöс югыд жырйö корис сёрнитны дедыс, зэв пöрысь морт, гашкö, сё арöса нин, гашкö, унджык. Уна дас во нин ciйo век пöрысь, томнас некод тай оз помнитныа. Вот мый шуис дедыю Митрöпанлы: «Me регыд кула, но некодлы эг вермы сетны ассьым таланöс. Me верми йöзлы лöк и бур вöчны, верми лоны зверöн. Та йылысь некод оз тöд. Батьыд небыд сьöлöма, а вот тэ менö верман вежны. Сöмын тöд: зверö пöртчöмöн лöк вöчны йöзлы верман сöмын некьшынысь. Лыдсö ог висьтав. Сета косьтöм кузьбöж. Метальниксян юр вывтiыд, сьöлыш-тан веськыд пельпомöдыд да шуан: «Кузьбöжö, отсав меным». Ичöт нопйын век ciйöc новлöдлы, яй бердад. Мöдарö металъниксян - бöр морт лоан».

Босьтiс Митрöпан кузьбöжсö да öшöдiс сьылiас. Дед кулi Митрö­пан гöтрасис сирöта Дарья вылö, тусь кодь ныв вылö, мича гöлöса вылö. Пир вылад тай ёна и юктасисны, вичкоад венеч дырйи ыджыд мериносöвöй шалльöн вевттис жöник невестасö, мед пö Анна видзöдлас да завидьтас. Олiгас бер нöйтöм аддзылiс Дарья, бер лöз новлöдлiс. Рöдитiс Дарья зонкаöс — Педöр Митрöпанöвичöс — Митрöпан Педьöс,

Анна да Иван зэв сöгласöн олöны, но налöн некод на абу. Куим арöса нин Педöр, кыз да дженьджебак кодь быдмö, öдва ваткылясьö-ветлöдлö. Hapошнö Митрöпан локтö питорнас быд рыт Анна да Иван ордö, вежнысö петкöдлö.

Куим во мысти вöлисти Анна вайис нывкаöс. Пыртicны да сетiсны ним — Марья, Марья-тусь. Марья-тусьöн и шуисны рöд-свöйыс. Арöc куим нин Марья-тусьлы. Аттö кутшöм пельк да муса дитя быдмö, да вед ласкöв быдöнкöд.

Иван век пöшти вöрын тöвнад, кöнкö Вöрыква бокын да Емва йы лын; гожöмын турун пуктöны, тулысын гöрöны-кöдзöны, арын — идрасьöны. Тадзи кольö лун да вöй Тöвся рытъясö Анна ордын частö. рытпукöны, сьылöны да печкöны. Тайö и став гажыс сиктад тöвся рытъясбö.

Марья-тусьлы нин вит арöс, а вок абу и абу. Ставсö кужö нин нывкаыд: аканьöн ворсö, суседад могла петалö, мамлы отсасьö пöжа-сигъясö. Иван часто шуö Анналы, мый зон кö оз ло, велöдас Марьяöс зон делöясö — пуртö да черö, капканö да пищальö, вöравны да чери кыйны. Медводз велöдю ньöвъя-вужйысь лыйсьыны да- пу-рт шыблавны, вöв выльш гöнитны. Тулыснас Иван вит арöса нывкаöс пуксьöдiс вöв вылö агсасьны, ачыс орччöн мунö вöлыскöд. Медбöръя гöгöртассö Марья-тусь öтнас агcалic.

Марьялы нин öкмыс арöc. Вöрын ветлöдлö вотöсла да тшaкла, мöc лысьтö. Став лэбачыслысь оланногсö тöдö, нимъяснысö и. Сюсь ныв быдмö, Страдуйтны нин кык во кайлiс Пожöгö. Марья-тусьлы марья-молльысь сикöтш вöчисны да вужсö лэччöдicны гортаныс. Ыджыд батьыс вужсö пуктic öшинь улö, и кык во мысти зав ыджыд куст быд-мис. Тулыс-арын сиктын мык кыйöны и Марья сьöмалö мыктö сэтшöм öдйö, быттьö черниыс ачыс локтö. Батьыс кöсйысис таво тулыснас Марьякöд катлыны Содзмöс ты бокö чери кыйны, сирла да гырысь ёкышла. Удача кö лоö, черисö позьö вузалыштны да чукöртны сьöмтор том вöв вылö.

Ытва миян сиктын волö кильчö дорöдз, пыжъяс сэки домöны киль-
чö сюръяясö. И вот таво ытва дырйиыс сиктад вöлi дивöысь-дивö. öти
войö кöин косявлiс куим вöралысь понйöс. Иванлöн Лыско эз сюр —
ciйö кöзяинкöд войнас утка кыйöдшс гортсяньыс ылынкодь. Том йöз
кыйöдчисны куим вой, но некодöс эз аддзывны. Сюсь кöин. Скöтöс
лэдзисны вöля вылö, ытва усьны нин кутic. Иван висьталic семьялы,
мый лун-мöд мысти мöдöдчасны Емва кузя вывлань. Марьялы любö-
ыд! Аддзылас Вöрыква и Содзмöс ты. \

Тайö лунъясö öти войö лои нöшта öти чудö. Эм сиктын, олö Кьь рульыя, Матвей дед. Любитö чери кыйны, вуграсьыштны. Тайö войсö дед пукалöма бöталöяс дорын.и водз асыгаводзö вöлöм локтö гортас. Сiйö аддзас, кыдзи кöин петö Митрöпан керка дорысь да уськöдчö Лыско вылö. лыско сылы паныд. Кöин да пон заводитiсны косясьны-пурсьыны. Дедлы зэв жаль лоö Лыско да кöсйис нин горöдны, но понйыд кавшасис кöинлы мыш вылас, шашаритчис крепыда да прамö шошаас кутчысис кузь пиньяснас. Кöин нинöм оз вермы вöчны, голясьыс нин шорöн вир кутiс петны. Сэсся лёк гöлöс кутic кывны, мортлöн гöлöс, и кöин кыдзкö торйöдчиc понйысь и котöpтic Матвей дед дортi, эз казяв ciйöc. Матвей дед шöйовоши: сы дiнтi котöртic морт чужöма зверь — Митрöпанлöн чужöмыс. Cyвтic да öбмöракö уси пöрысь мортыд. Эз на удит мыйсюрö думыштны, а гортланьыс локтö Митрöпан, ставыс вир, паськöмыс и чужöмыс, кинас кутö голясö. Митрöпан асьсö дорйис дед водзын, быттьö сы вылö уськöдчöма кöин да öдва абу джагöдöма, сэсся пышйöма Кырувтiыс катыд. Митрöпан пырис гортас, а Матвей дед думайтiс да воис мöвпö: «Кольöма тай Митрöпанлы дедыс «талансö», вот мыйла, вöлöм, Лыско век эргö мельникöс. Лоö повны сыысь, а то войнас джагöдас». Паськалiс сикт кузя юöр: «Митрöпан выло уськöд-чылöма кöин, чуть абу виöма, Матвей дед аддзылöма». Зверь йылысь да Лыоко йылысь ёна и сёрнитicны сиктын. Видзöдтö, Лыскоыд вермис вöтлыны кöинöс. Дивъя татшöм поннад Иванлы вöравны да уравны, эз весьшöрö сiйöс ичöтнaс велöдны видз вылын зверь вылö. Вот тайö пон. Понъяс вылын пон! Жалитiсны Митрöпанöс. Матвей волывлiс Иван ордö, но некодлы нинöм эз лысьт висьтавны. Висьталас Иванлы, самöй бур мортыслы, ассьыс гусяторсö Матвей кулiгас.

Воис чери дорö чепöсъян лун. Рытнас пывсисны, кöлуй-мöлуй пыжын нин. Асывнас Анна пöжалiс шаньгаяс туй вылö. Сёйисны, пуксьы-лiсны лабичьяс вылö здук кежлö, сувтлicны ен водзö пернапас чöвтны и петicны гортысь. Марья-тусь зэв тэрыба босьтic зiб да сувтiс пыж нырö, мед мамыс оз кутлы ещöысь, да окав, мед синвасö оз чьгшкав. Сэсся и батьыс сувтiс пыж бöжö. Бласлö Кристосöн тойыштчисны беpeг дорысь да чепöсйисны Ёмва кузя катыд. Тэрмасыны колö — воöд-чыны узьны Веслянаö, а сэтчöдз верст комын. Анна дыр на сулалiс бе­рег дорын, видзöдiс пыжа бöрcя, креститic мужиксö да нывсö, шуалiс: «Бöраныд и водзаныд Кристос!» Пыжа ю чукыляс воши, и Анна локтiс гортас. Нинöм киö оз пыр, но колö сяммыны виччысьны туйысь. Скöт да град выв пуктас мичмöдiсны нывбабалысь олöмсö. Колö нин и вурны-вöчны локтiгкежланыс. Уджыд сюрö сиктса олысьяслы.

Марья да Иван ньöжйöникöн курасьöны Емва кузя катыд. Коли-ны нин Турья сикт, Пожöг, Кони. Здук кежлö сувтласны берег дорö ловкöр вежны да бара водзö. Батьыс казялiс нылыслысь мудзöмсö дa тшöктiс öпаснöйöн сынны. Рытнас матыстчисны Весляна берегö, пыж-нысö домиены кöрт пома зiбйöн да кайисны узьны тöдсаяс ордö.

Асывнас водзкoдь на чеччисны: талун зав сьöкыд лун, колö катны сизим кось, а пыж нырад öкмыс арöса ньшка. Матыстчисны порогъяс дiнö — ылiсянь кылö налöн шумыс-бузгöмыс.

Медводдза кось. Кытшысь кось, ва туйыс сылöн ыджыд изъяс косттi. Страшнöйöсь косъяс— Роч кось, öщмöс, Кöин кось. Myкöд косьыс ичöтджыкöсь да абу сэтшöм скöрöсь. öшмöс косьлон берег дорыс ляпкыд (корвыв шусьö), сiйöн Иван Марьяöс пуксьöдгс пыж бöжас, тшöктic бöжсö век тойыштны шöрлань, а ачыс подöн кор вывтi гез йылысь кыскис пыжсö. Сьöкыда чуктöдлiс емваса морт аслыс кöрымтö. Кöин кось прöйдитicны, и вöлисти Иванлöн сьöлöм леи местаын. Бура шойччисны, сёйисны и водзö мöдöдчисны. Тадзи зiб йылысь батя-ныла катicны Вöрыква вомöдз сизи лун, зiб йылысь комын верcт гöгöр быд лун. Ыджыд-ö нывсяньыс отсöг? Марья öти кинас сынö, а ачыс водзö видзöдö, кутшöм чомкост воас. Узьмöдчасны да батьыс нылыслы висьтавлö уна мойд, уна висьт вöралысьяс йылысь. Чомкостъяс костын сизим гöгöр верст, быдöнлöн аслас ним. Марья помнитö чомкостъяс йылысь: Бöжъюдор, Кöинвом, Кöмысь, öлöмдор, Чисва, Одак,

Вальдi, Нюлач, Выйгаддя, Койвомын. Выйгаддяын куим сутки олiсны: лым уси пидзöсöдз. Чукöртчисны татчö и чери кыйысьяс да тöвся вöра­лысьяс. Быдсяма мойдсö мойдiсны, быдсяма страк йьшсьыс висьтавлicны, öтвыв сёйисны-юисны, а öд татчö чукöртчисны дасысь унджык пыжа. Батьыс Марьялöн вöлома зэв бур мойдысь. Висьталiс батьыс и особöй кöин йылысь, кодi волывлö Турья сиктö.

Койвоодын кыскысьö веськыда вит верст кузя и сэтысь батя-ныла аддзылшсны пияна ошкöс, кодш вуджис Емва юсö дзик на дортш, а кык писö вуджöдшс мышку вылас.

Сизимöд луннас вöлисти пыжа воис Вöрыква вомö. Вöрыква кузя колö катны дас кык верст, сэтчö усьö Содзмöс ты. Но ты вылас вис кузя колö нöшта ва кызь верст катны.

Вот и Вöрыква ю: югыд, визув, джуджыд. Ем кö усьö — аддзан. Став черисö синнад аддзан — танi комъяс олöны да лёльяс (сёмга), лёль арнас косьяс вылын кульмö. Вискыд Содзмöслöн визувтö ньöжйö-ньöжйö, пемыд, нюйта, сёй рöма. Шондiыс нин пуксьö волi, кор батя-ныла аддзисшы кык вöралан керка да йöзöс, кодъяс сулалiсны гöра рöч йылын ружьеöн. Матыстчис пыж берег дорö — кылiс лыйм шы: тайö вочаалöны тöвся вöралысьяс выль мортöс, выль юöръяс. Кодкö горöдiс:

— Иван, дыш тай ныралысь мортыд — пуксаöн зiбъясьö.

— Абу эськö дыш, но тушанас ичöт. Оз пукав, сулалö.

Пыж дорö лэччис котöрöн ар дас нёля детинка, домис пыжсö, бось-тiс нянь куд да кайис. Кыдз овлö аддзысигъясöн, киасисны, рытбыд сёрнитiсны-баитiсны. Войыс вöлi дженьыд сёрни-баснилы. Детинаыс — Рöман, Гучöртысь сирöта, дядьыс быдтö, вöравны велöдö. Сюсь детина. Асывнас Марьяöс батьыс водз-водз садьмöдiс, колö мунны вылыстыö, сэнi налöн эм вöралан керка ягас, а ты дорас шор бердын чом.

Гучöртсаяс тайö лунъясö мöдöдчöны кывтны пурйöн. Наиö и ну-асны бур юöр Анналы, мый верöc да нылыс воисны бура места вылö.

Батя-ныла пуксисны пыжö. Рöман бара отсасис налы и Марьялы сетiс ниа сир сюмöд кöрöбын. Петiс пыжа Содзмöс ты вылö. Пом ни дор. Ыджыд тыыс сизим верст кузя да верст пасьта. Асыввылын, кыт-чаньö колö шлывгыны, кыпöдчö вöр сайысь шондi, эновтöма узянiнсö. Тöв ни ру абу, тылöн веркöсыс небеса рöма рöмлöштан кодь. Берегь-ясыс гажаöсь, кыдз пуяс кышöдчöны.

Иван cyвтic пыжас, Марья дугдiс сынны, сöмын гöгöр видзöдö. Батьыс шöрыштiс рудзöг нянь шöрöм, пуктic сэтчö сов чепöль да сю-мöд пав вылын лэдзис ты вылö: «Бласлö Кристос! Озеро-батюшко! Примит менсьым неыджыд козин — нянь да сов — сет меным черитö, эр жалит. Таво локтi зэв ичöт нывкöд, сэсся некодкöд, а меным окота том вöв таво лöсьöдны да керка вылö чукöртыштны сьöм. Эн öбöдит, озеро-батюшкоö!» Мöдöдчисны берег дортi вылыс тыö. Воисны местаöдз. Чoм сулалö кöдзыд шор бокын. Иван босьтic нянь куд, Марья — пöрт. Пока Марья мöдöдчис да гöгöр видзöдiс, кылiс, кыдзи батьыс кодкöдкö сёрнитö: «Эн пов, немтор лёксö ог вöч, сöмын позтö мöдар помас пукта, танi лоö би да тшын».

— Кодкöд, батьö, сёрнитан?

— Чивканкöд.

Эз лэбзьы лэбач, бöр пуксис позъяс. Лоисны лэбачпиян и век олiсны бадьясас, сьылiсны да лэбалiсны, гажöдicны Марьяöс.

Велöдiс Марьяöс батьыс быд ловъя лолöс радейтны да дöзьöритны. Катiганыс на истан кольк öктiгöн батьыс велöдic кык кольк босьтны, а куимсö кольны. Марья узигкостi батьыс вайис юсь да гагара кольк—паметь вылö гортаныс лэччöдicны. Таысь кындзи сэсся некор эз босьтлыны. Бöталаö быд асыв пырöны уткапиян. Чуктöдас батьыс найöс, мездас, лэдзас ва вылö и öлöдö, мед мöдысь оз пырны.

Рытъяснас Иван мойдлывлiс нылыслы мича мойдъяс. Вежалуннас öтчыд пывсьылiсны вöралан керкаас, а узьлiсны вонйын чом улын.

Марьялы зэв ёна окота тöдны, мый керсьö да кодкö олö оз мöдла-пöлас на весьтын, оз-ö позь батьыскöд вуджавны сэтчö. Батьыс висьта-лic, мый öнi сэнiнекод оз ов, а вот дедыс Иванлы висьтавлöма, мый мöдар берегас зэв важöн кодкö, вöлöм, горзыовлö, сьывлö, би вöчлö сы ыдждаöс, мый би сюръяыс небесаöдзыс кайö.

Вöралысьяс ни чери кыйысьяс оз вуджавны, лёкысь родöны, гашкö, сэнi ачыс вöрсаыс олö. Важысянь мöдар берегыс лыддьыссьö лёк местаöн. Мерайтлöмаöсь гучöртсаяс тытö — кызь вит сажень кузя гез абу судзлöма.

Марья öтнас унаысь думайтлшс мöдлапöв йылысь: вот эськö ку-тшöмкö вöралыськöд волыны сэтчö. Тадзи коли Содзмöс ты бокын кад, колö нин гортö лэччыны. Уна чери кьгйисны — куим ыджыд бöчка сир, öти бöчка гырысь ёкыш да нöшта бöчкаын мык — сола вом вылö. Таво Марья велалшс пусьыны, бöтайтчыны, кулöмасьны, октымасьны. Петыр лун кежлö колö воöдчыны гортö. Кöнкö, мам выль платтьö нин вурис Марьялы. Батъыс чери вузалас ярмарка вылын да мича пöтшалок ньöбас— алöй дзоридзьяса сырья шаль. Пöдругаясльп Марья чукöртшс ниа сир, ыджыдджык ныъяслы бöдяга чужöмнысö гöрдöдыштны. Марья сьöрсьыс вайлiс акань. Сылы батькöд вöчисны сюмöдысь потан, чом. Воис гортö чужйысян лун.

Пыжын нин ставыc. Медбöръяысь батьыс шыасис тылы: «Сё па-сибö, озеро-батюшко. Жив-здоров лоа — мöд во бара на лоа, виччысь, видз чомйöс бушколысь».

 

Мöдöдчисны кывтны. Коли ни«ыджыд ты, мунöмаöсь нин гучöрт­саяс. Петiсны Вöрыква вылö, сэсся Емва-матушка вылö. Кылö нин бузгöмыс косьяслöн. Страк, думыштан кö, кыдзи ветлöдлшсны емвасаяс косьяс кузя. Батьыс тай Марьялы тшöктö ёнджык сыныштны да не повны, ставыс пö бур лоö. Ачыс Иван сувтöмöн косьястö кывтö. Валъясыс-гыясыс пыжад и кавшасьöны. Poч кось медся лёк кывтiгöн. Шöрöдыс оз позь, колö пырны берегас. Батьыс чеччыпiс ваас да пыжсö кылöдic берег пöлöныс кинас кутöмöн. Косьяс колисны бöрö, берегö сувтлiсны да шойччисны, сёйисны. Батьыс и шуö:

— Марьюк, вод пыж нырад, узь, он тöдлы — Турья мыччысяс.
Берег дорын виччысисны нин пыжатö.

Колöвисьтавны: батьыскöд Марья кайлic кöкъямысысь черитö кыйны — арын и тулысын. Чисва тыö волicны арын. Батьыслöн сэн бара эм вöралан керка, бара вылыс тыын. Чисва дорысь нывка сола васö видлiс. Катöдлic батьыс ciйöc и Вöрыква кузя зэв вылöдз ва пырöм сайöдз. Ваыс пырö стенас, кос поводдяö ю пыдöсöдыс кöть ветлы подöн, а зэра дырйи зiб оз судз. Сяммö öнi Марья пищальысь лый-сьыны, пурт да шы шыблавны. Кось юръясысь уна лёль кыбисны, ки-ас кутлiс и мича лёнкаясöс. Чери дорсьыд локтасны да батьыс зэв уна чери сетö пöрысьяслы да сирöтаяслы. Бур сьöлöма Иван да вежави дзысь.

Оти рытö Иванöс корисны Матвей дед дорö. Матвей дед кувны мöдöдчöма и корö Иванöе прöщайтчыны. Гöтырсö дед ыстiс гортсьыс.

— Иванö-пиö, бур мортö, ме тэнö кори кулiгам, водзсö эг лысьт
висьтавны: виöмысь полi. Менам эм öти страшнöй тайна, ог ну аскöд.
Берегитчы Митрöпанысь...

Дед ставсö висьталic. Прöщайтчисны Иван да Матвей, а войнас дед кузь нэм кольöма.

Иван ордын лои тайна. Думайтö, кыдз эськö видзны бур йöзöс и семьясö Митрöпанысь. Тайö воясö кöин-зверь, морт нога синъяснас, эз волы сиктö. Правда, ыжъяс вошлicны, мöсъяс ныдаслiсны и вöвъяс кувлicны сиктын, но öд конi скöт, сэнi и ускöттьö.

Арнас Иван кайис вöравны öтнас, эз артельöн, аслас угоддьöö. Моя видз нима угоддьöыс. Ю сувтiгас вуджö волi Иван юсö да вйлiс. Зэв дыр эз вермы петны кöдзыд ваысь, понйыс эз кö лок да кыскы, вöйи эськö. Чабуöн Иван кыскасис керка дорас и воштiс садьсö. Кык лун садьтöм волi. Сэсся понйыс лэччис гортас. Гöгöрвоисны, да кай-лiсны вöлöн Иванла. Быд ногыс эськö бурдöдiсны да эз бурд Иван. Кулiгас корис дiнас гöтырсö да нывсö.

— Марья-тусьöй, быдман да эн мун Митрöпан Педьö сайö, кöть
ciйö и озыр. Мун Рöман сайö. Дядьыскöд ми сёрнитлiм нин. Педьö
саиö Митрöпан семьяö ог бласлöвит.

Прöщайтчисны да мыйкö кöсйис висьтавиы Анналы, но гöлöсыс эз нин, вöв. Анна пуктic пельсö вом дорас и кылic: «Эн веритö некод Митр...» Сэсся и кулö. Эз гöгöрвоны эня-ныла да некодлы нинöм эз висьтавны. Гашкö, Митрöпан, гашкö, бöбыль Митрей. Митрöпан тай Иванöс дзебигöн ыджыд синваöн бöрдiс другыс вöсна. Сэсся и сылöн гöтырыс кулiс. Cepнитiсны тай, быттьö по Митрöпан ёна нöйтöма Дарьяöс.

Колисны Анна да Марья кыкöн. Кöзяин эз коль. Пес да пу, турун да ва, гöрöм да кöдзом, вундöм да вартöм — ставыс водic Анна пель-пом вылö. Том вöвнысö да мöд мöссö лои вузавны, выль керка пока эз на вермыны лэптыны ни. Лыскоыд кöзяин гу дорсьыд эз и вермьг лок-ны гортас: чикыльтчöмöн куйлiс-куйлiс гу дорас да сэтчö и кулi. Лыско помысь быдмö Буско, но бара мыйлакö оз радейт Митрöпанöс, век эргö сы вылö.

Марьялы нин регыд дас нёль арöе. Зэв бур ныв быдмö, авъя да мелi, карысь-олысь. Мöдöд во локтö Иван кулöмсянь. Бара тулыс, ба­ра гöра-кöдза кад, страда кад. Бара лоö медавны кодöскö, медбöръя вöвтö лоö вузавны. Корасьöны Аннаöс кыкöн — Митрöпан да бобыль Митрей. Митрейыд том Аннаысь ар куим-нёльöн, дай дышöн шуöны. Гашкö, инö, Иванö сы йылысь и шуис?.. Митрöпан тай быд лун лок­тö и. Решитic: Анна мунны Митрöпан саиö, чужöмсьыс öд ва оз коз юны. Кысь сэсся Иван кодь мужиксö корсян? Тадзи мöвпалiс Анна и сетiс ки суседлы. Венеч улыи и весь сулалicны. Пызан сайö пуксьы-лiсны, но мыйлакö некодлöн серам эз петыштлы ни шутка.

Тулыс коли, гожöм коли, ар воис. Выль гид лэптiс выль кöзяин. Митрöпан олö Аннакöд гортас, Марья ыджыд мамыскöд. Ыжъяссö öт­выв видзöны. Гожöмнас турун пуктicны уна. Анна дiно нывбабаяс да нывъяс оз пыравлыны, а Марья дiнö бабыскöд частö волывлöны рыт пукны.

Нöшта öти тöв коли, Гажа тулыс воис, Пекнича-праздник воис.

Марьялы дас квайт ар. Сöвмис да мичмис, он лысьт видзöдлынытö. Мойдын моз жö: ку пырыс лыыс тыдалö, лы пырыс вемыс тыдалö. Да öд статя, ва дор бадь кодь веськыд, вылын вира чужöма, небеса кодь лöз сииъяса, кык кузь кöса коcсьыс улынöсь. Вежаньыс волас да век креститö, пельпомöдыс сьöлыштö, мед оз вомдзавны Марья-тусьöc. Пекнича дырйи локтiс вежаньыс да порогсянь и шуис:

— Бласлö Кристос, Марья-тусьöй, кутшöмкö мисьтöмджык платтьö пасьтав, ветлы, сьыв да йöкты, Кристос бöрад и водзад.

А Марья вы







Система охраняемых территорий в США Изучение особо охраняемых природных территорий(ООПТ) США представляет особый интерес по многим причинам...

Что делать, если нет взаимности? А теперь спустимся с небес на землю. Приземлились? Продолжаем разговор...

Что способствует осуществлению желаний? Стопроцентная, непоколебимая уверенность в своем...

Что делает отдел по эксплуатации и сопровождению ИС? Отвечает за сохранность данных (расписания копирования, копирование и пр.)...





Не нашли то, что искали? Воспользуйтесь поиском гугл на сайте:


©2015- 2024 zdamsam.ru Размещенные материалы защищены законодательством РФ.