Сдам Сам

ПОЛЕЗНОЕ


КАТЕГОРИИ







SOURCES AND CAUSES OF AIR POLLUTION





ИСТОЧНИКИ И ПРИЧИНЫ ЗАГРЯЗНЕНИЯ АТМОСФЕРЫ

 

Теоретическая часть

Данный лексический материал предназначен для того, чтобы студенты запомнили специальные термины, характерные для текстов по указанной тематике, и успешно применяли их в речи.

air pollution загрязнение атмосферы

globally всемирно, в мировом масштабе

natural естественный, природный

pollutant загрязняющий агент

combustion горение, возгорание, сжигание

construction сооружение, строительство

mining горное дело; горная промышленность

warfare война; приёмы ведения войны

equation выравнивание; стабилизация

emission выделение, распространение

principal глава, начальник

stationary закреплённый, стационарный

coal-fired power plant угольная электростанция

oil refinery нефтеперегонный завод

petrochemical нефтехимический

nuclear waste ядерные отходы

incinerator мусоросжигательная печь

herbicide гербицид

consequence (по)следствие, результат

global warming глобальное потепление

hazardous wastes опасные отходы

rechargeable batteries перезаряжаемые батареи

byproduct побочный продукт

fertilizer удобрение; удобритель

contamination загрязнение; заражение

ruptured разбитый, сломанный

landfill закапывание мусора, отходов

 

Задания

Задание 1. Прочитайте и переведите текст:

 

SOURCES AND CAUSES OF AIR POLLUTION

 

Air pollution comes from both natural and man made sources. Though globally man made pollutants from combustion, construction, mining, agriculture and warfare are increasingly significant in the air pollution equation.

Motor vehicle emissions are one of the leading causes of air pollution. China, United States, Russia, Mexico, and Japan are the world leaders in air pollution emissions. Principal stationary pollution sources include chemical plants, coal-fired power plants, oil refineries, petrochemical plants, nuclear waste disposal activity, incinerators, large livestock farms (dairy cows, pigs, poultry, etc.), PVC factories, metals production factories, plastics factories, and other heavy industry. Agricultural air pollution comes from contemporary practices which include clear felling and burning of natural vegetation as well as spraying of pesticides and herbicides.

About 400 million metric tons of hazardous wastes are generated each year. The United States alone produces about 250 million metric tons. Americans constitute less than 5% of the world’s population, but produce roughly 25% of the world’s CO2, and generate approximately 30% of world’s waste. In 2007, China has overtaken the United States as the world’s biggest producer of CO2.

In February 2007, a report by the Intergovernmental Panel on Climate Change (IPCC), representing the work of 2,500 scientists from more than 130 countries, said that humans have been the primary cause of global warming since 1950. Humans have ways to cut greenhouse gas emissions and avoid the consequences of global warming, a major climate report concluded. But in order to change the climate, the transition from fossil fuels like coal and oil needs to occur within decades, according to the final report this year from the UN’s Intergovernmental Panel on Climate Change (IPCC).

Some of the more common soil contaminants are chlorinated hydrocarbons (CFH), heavy metals (such as chromium, cadmium-found in rechargeable batteries, and lead-found in lead paint, aviation fuel and still in some countries, gasoline), MTBE, zinc, arsenic and benzene. In 2001, a series of press reports culminating in a book called Fateful Harvest unveiled a widespread practice of recycling industrial byproducts into fertilizer, resulting in the contamination of the soil with various metals. Ordinary municipal landfills are the source of many chemical substances entering the soil environment (and often groundwater), emanating from the wide variety of refuse accepted, especially substances illegally discarded there, or from pre-1970 landfills that may have been subject to little control in the U.S. or EU. There have also been some unusual releases of polychlorinated dibenzodioxins, commonly called dioxins for simplicity, such as TCDD.

Pollution can also be the consequence of a natural disaster. For example, hurricanes often involve water contamination from sewage, and petrochemical spills from ruptured boats or automobiles. Larger scale and environmental damage is not uncommon when coastal oil rigs or refineries are involved. Some sources of pollution, such as nuclear power plants or oil tankers, can produce widespread and potentially hazardous releases when accidents occur.

In the case of noise pollution the dominant source class is the motor vehicle, producing about ninety percent of all unwanted noise worldwide.

 

 

Задание 2. Ответьте на вопросы:

1. What causes air pollution?

2. What countries are the world leaders in air pollution emissions?

3. Where does agricultural air pollution come from?

4. What amounts of hazardous wastes are generated each year?

5. What has been the primary cause of global warming since 1950?

6. What did a book called Fateful Harvest unveil?

 

Задание 3. Выберите наиболее подходящий по смыслу глагол:

1. Principal stationary pollution sources embrace/ include/ subsume chemical plants.

2. The United States alone effectuates/ invokes/ produces about 250 million metric tons.

3. In order to change the climate, the transition from fossil fuels like coal and oil needs/ wants/ desires to occur within decades.

 

 

Задание 4. Найдите в тексте английские эквиваленты русским словам и словосочетаниям:

Выбросы парниковых газов, ископаемое топливо, тяжелые металлы, красители на свинцовой основе, авиационное топливо, промышленные отходы, удобрение, загрязнение почвы, химическое вещество, природный катаклизм, утечка нефтехимикатов, атомные электростанции.

 

 

Задание 5. Перескажите текст и выскажите свое мнение по теме.

Задание 6. Укажите, от каких глаголов образованы данные существительные:

pollution, contamination, transition, emission, population, solution, possession, commission, association.

 

 

Задание 7. Сопоставьте начало и конец предложений:

1. Pollution can also be … a. … the motor vehicle.

2. Larger scale and environmental b. … the source of many

damage is not … chemical substances entering

the soil environment.

3. In the case of noise pollution c. … the consequence of a natural

the dominant source class is … disaster.

4. Ordinary municipal landfills are … d. … uncommon when coastal

oil rigs or refineries are

involved.

5. Humans have ways … e. … contemporary practices.

6. About 400 million metric tons f. … chemical plants, coal-fired

of hazardous wastes … power plants, oil refineries,etc.

7. Agricultural air pollution comes g. … to cut greenhouse gas

from … emissions.

8. Principal stationary pollution sources h. … are generated each year.

include …

9. Air pollution comes from … i. … than 5% of the world’s

population.

10. Americans constitute less … j. … both natural and man made

sources.

 

Вопросы к практическому занятию

1. Какие причины загрязнения окружающей среды вам известны?

2. Какие страны являются лидерами по выбросу ядовитых отходов?

3. Является ли человеческий фактор основной причиной глобального потепления?

4. Какие меры принимаются по сокращению вредных выбросов в атмосферу?

 

 

Практическое занятие №

EMERGENCY EVACUATION







ЧТО ТАКОЕ УВЕРЕННОЕ ПОВЕДЕНИЕ В МЕЖЛИЧНОСТНЫХ ОТНОШЕНИЯХ? Исторически существует три основных модели различий, существующих между...

Живите по правилу: МАЛО ЛИ ЧТО НА СВЕТЕ СУЩЕСТВУЕТ? Я неслучайно подчеркиваю, что место в голове ограничено, а информации вокруг много, и что ваше право...

Что делать, если нет взаимности? А теперь спустимся с небес на землю. Приземлились? Продолжаем разговор...

Конфликты в семейной жизни. Как это изменить? Редкий брак и взаимоотношения существуют без конфликтов и напряженности. Через это проходят все...





Не нашли то, что искали? Воспользуйтесь поиском гугл на сайте:


©2015- 2024 zdamsam.ru Размещенные материалы защищены законодательством РФ.